Du har planerat en video eller en presentation. Du vet ungefär vad du vill säga — men det känns ändå platt? Då finns det 7 frågor du kan ställa till ditt innehåll för att göra det tydligare, mer intressant – och framförallt låta mer som du.
Frågorna grundar sig i copywritingen och är anpassade för dig som skapar videos, presentationer eller utbildande innehåll, så att ditt budskap verkligen når fram till lyssnaren. Du behöver inte checka av alla frågor. Men varje gång du checkar av en så blir ditt innehåll mer trovärdigt och intressant.
1. Är det tydligt?
Det du säger kan vara glasklart i ditt huvud – men kanske inte för andra.
Så förstår de som lyssnar vad du vill få fram? Har du en tydlig struktur, naturliga övergångar och en röd tråd?
- Prata igenom innehållet högt för dig själv. Fastnar du själv någonstans?
- Eller ännu bättre: Prata igenom det på någon som tillhör din målgrupp (inte din mamma). Om de inte riktigt förstår eller tolkar det annorlunda – då vet du att du behöver förtydliga.
2. Låter det som du?
Din röst och ditt sätt att uttrycka dig gör ditt innehåll unikt och personligt. Det är lätt att inspireras (och påverkas) av andra.
Men du ska inte låta som någon amerikansk YouTuber eller som Bianca Ingrosso - utan som du. Så fråga dig själv: "Skulle jag verkligen säga det på det sättet?" Om inte – säg det på ett annat sätt.
Om du skulle säga det här på ditt sätt, hur skulle det låta då?
3. “Jaha, och?” – Varför ska någon bry sig?
Du kanske pratar om något du tycker är spännande, men glömmer bort att förklara varför lyssnare ska bry sig.
Tänk dig att de tänker: “Jaha, och vad har det här med mig att göra?” Om du inte har ett tydligt svar på det, förklara vad de tjänar på veta det här. Hur påverkar det deras liv?
Känns det du säger relevant för din publik, eller är det onödig utfyllnad du kan ta bort?
4. Bevisa det – Har jag med något konkret exempel?
Det är lätt att påstå saker men när du backar upp det du säger blir det mer trovärdigt. Du kan t.ex:
- Hänvisa till forskning eller studier.
- Berätta om egna eller andras erfarenheter.
- Demonstrera och visa att det funkar.
Istället för att bara säga “Meditera 10 minuter om dagen för att bli mer fokuserad”🧘♀️ Kan du t.ex. nämna en studie om hur meditation förbättrar arbetsminnet. Eller ge en konkret övning så de får uppleva det i praktiken.
5. Är det specifikt eller fluffigt?
Vaga ord kan låta fina men inte tillföra så mycket. Byt ut fluffiga formuleringar som “Var snäll”, “Jobba effektivt”, “Lyssna på andra" till mer konkreta exempel, handlingar och bilder.
Istället för att säga ❌ Jobba mer fokuserat, säga istället ✅ “Stäng alla flikar, sätt en timer på 25 minuter, och gör klart en sak.”.
6. Känner man något?
Vi minns känslor bättre än fakta. Väcker det du säger någon känsla? Det kan vara glädje, igenkänning, inspiration – eller till och med irritation. Syftet är att beröra på något sätt.
Visa din egen entusiasm eller passion, eftersom känslor smittar.
7. Vad händer nu?
När du är klar – vet den som lyssnar vad de ska göra härnäst? Ske de testa något? Svara på en fråga? Ladda ner något? Avsluta alltid med ett tydligt och enkelt nästa steg. Det gör ditt innehåll handlingsbart – inte bara inspirerande.
Du behöver inte checka av alla frågor. Men när du checkar av någon så skala bort det onödiga, får fram din personlighet och skapar innehåll som gör skillnad.
Hur Du Paketerar Dina Kunskaper Övertygande på Video - 5 avgörande steg
Fyll i förnamn & E-post - Få Guiden kostnadsfritt Direkt
Få även gratis tips i din inkorg varje månad. Avsluta när du vill med ett klick..